3 tips för en bättre webbutik

Men en fin och välsorterad webbutik kan du skapa en fin verksamhet för dig själv eller få en boost i privatekonomin, på sidan av ditt vanliga arbete. Många väljer att ha en butik med mindre utbud för att kunna sälja som ett andra jobb, åtminstone tills butiken växer och ekonomin tillåter att du satsar helhjärtat på din onlineverksamhet. För att du ska komma igång och ge din onlinebutik bästa förutsättningar kan vi ge 3 goda råd på vägen.

1 Bilder

HLR-hjälpen visar tydligt hur viktigt det är med bilder. Utan bilder kan det vara svårt att locka med sina produkter, det kan till och med vara svårt att förstå vad som säljs på sajten eller om det ens är en webbutik eller bara en informationssajt om ämnet. På HLR-hjälpen visar man med bilder redan på startsidan ett urval av vad du kan köpa och hur produkterna ska användas.

En bild säger mer än tusen ord så du ska alltid ha fina och ärliga bilder på dina produkter. Undvik att redigera bilderna för mycket, det kan lätt skapa skeva proportioner och ändra färgen vilket kan anses vilseledande för köparna. Köp in bilder tillsammans med produkter från leverantören eller ta egna mot vit bakgrund och flera vinklar.

 2 Synas på nätet

Det finns säkerligen konkurrenter inom ditt område, svårt att undgå när onlinebutiker är så populärt och lätta att skapa. Din webbutik behöver stå i rampljuset och synas oftare än konkurrenter, något som kan vara svårt när din butik är ny och resten redan väletablerade. Genom att ha en bra och strukturerad sajt med unika texter kan du hamna högt i sökresultaten på Google. Sökmotorn har sina egna riktlinjer på vad den gillar och hur den bedömer om en sajt är bra eller inte. Följ dessa anvisningar för att glida förbi dina konkurrenter.

3 Kundbemötande

Lägg i och stå nära dina kunder. Erbjud dem flera sätt att kontakta din kundtjänst och försök att lösa problem snabbt. Även besvärliga och sura kunder kan bli stammisar om du går lite längre för att göra dem nöjda. De som har varit i kontakt med en kundtjänst och blivit väl bemött, handlar igen eller rekommenderar butiken till andra personer.